Hluhluwe-Umflozipark: een met de natuur. - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Barnie-2 - WaarBenJij.nu Hluhluwe-Umflozipark: een met de natuur. - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Barnie-2 - WaarBenJij.nu

Hluhluwe-Umflozipark: een met de natuur.

06 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, KwaZulu

Hluhluwe-Umflozipark: een met de natuur.
Vroeg uit de veren voor de bush-wandeling, 5.00 uur. Maar eenmaal buiten gekomen, oeps regen! Maar die Hollanders laten zich niet uit het veld slaan door een buitje regen. Even een sterke bak koffie met de "Cape Cookies". Keihard, maar wel lekker. Net zo hard als zeekaak van een paar weken oud.
Vervolgens gingen we dus gewoon weer gek doen; wandelen tussen de wilde dieren? Onze atletische Zulu-gids Sabelo heeft zich bewapend met een heus geweer. Hij legt vooraf de spelregels uit. Dat komt er vooral op neer dat we naar hem moeten luisteren. Wat er ook gebeurt?? Maar ook om respect te hebben voor de natuur en voor elkaar.
Toch dreigt de regen nog even spelbreker te worden. Bij regen mis je sporen. En ook het ruiken en het horen geeft problemen. Ik kwam daar achter toen ik achter Sabelo aan wandelde. Hij liep zwaar snuivend door de natuur heen om toch geuren op te vangen.

Dat reuk- en hoorprobleem geldt gelukkig voor de leeuwen ook. Maar de verrassing kan daardoor wel groter zijn. Ineens voor een leeuw staan. Wat gaan we nog meer doen?? We hebben al zoveel uitdagingen gehad. We waren er nog een vergeten mee te geven; een Zuluwedstrijd "impala-keutels" spugen. Geert daagde iedereen uit. Bram, Marco, Pieter en Patrick, de gids gaven zich op. Pieter spoog de keutel echt ver weg! Bram had de meest elegante poging. Alles is op de foto vastgelegd. En de keutels mensen, dat leken net dropjes die je vroeger bij Jamin kon krijgen. Die aten we op, nu spuugden we er alleen mee.

Maar terug naar de wandeling. Geen leeuwen en luipaarden gezien. Wel buffels, impala's en enkele andere dieren. De rest bleef binnen, die dachten, kijk die mafkezen gaan. Sabelo vertelde over planten en dieren en de betekenis daarvan voor de Zulu-cultuur. Ook kwamen we bij een oude Zulu begraafplaats in de wildernis. Naast de verhalen was Sabelo ook een goede gids. We kwamen veilig terug bij de Lodge. Voor de kou (je moet toch wat bedenken als je om 9.30 uur aan de likeur zit) namen we Amarula of Sidekick Cream in de koffie. Vervolgens was een ieder vrij tot 14.30 uur. De volgende game-drive, nu naar de noordkant van het park. Het weer was opgeknapt. Nu was het zo warm dat we eerst een Magnum gingen kopen in Hilltop Camp. We kregen een zogende neushoorn met jong te zien. Verder volgden er heel veel dieren en vogels. Aan het einde van de drive hadden we er 4 van The Big Five gezien. Alleen het luipaard niet. Rina zag trouwens een hele zeldzame Afrikaanse koekoekswouw. Zij wordt al een heus Afrika-meisje. Na de drive was het "blokertijd" bij het kampvuur. Het is om 18.00 uur al aardedonker. Sabelo vertelde ons bij het kampvuur van de normen en waarden in de Zulu-cultuur. Hij is een goede verteller. Geert was onze bewaker tegen de vermeende aanwezigheid van hyena's. Vervolgens kregen we van Simon heerlijke pasta voorgezet. Na de dis weer om het kampvuur. Met Geert even de dag doornemen. Maar niet een ieder was nog bij de les. Bram had het al over een kangoeroe als lievelingsdier in Afrika. Het was tijd dat we naar bed gingen. De wekker zou om 4.45 uur aflopen voor een drive naar de zuidkant van het park. Maar we sliepen toch nog niet direct. Pieter en Deb hadden een mega-spin in hun slaapgedeelte. Pa werd gebeld voor hulp, maar die mocht niet meer alleen door het donker heen. Het was de vraag hoe zij de nacht door zouden komen. Dat horen we morgen wel. Wat een dag weer!!!!!!!

• 06 Oktober 2014 - 16:10

De Wijnhorstjes:

Nou ik zie jullie al allemaal te staan spugen zeg! Wat een prachtig verhaal weer. Vanmiddag was ik-Alie met Marleen in Welness Bleiswijk. Wij lagen in een heerlijk bad en zagen dus rondom ons heen al die mooie beesten die jullie in het echt hebben gezien. We hadden het over jullie,wij konden het op een scherm zien,maar jullie stonden er oog in oog mee. Wat een geweldige reis mogen jullie met elkaar hebben. Zo leuk om f oto,s en blog binnen te krijgen en zo op afstand mee te leven met jullie. Veel liefs weer ook van Marleen.