Durban- Dubai-Amsterdam - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Barnie-2 - WaarBenJij.nu Durban- Dubai-Amsterdam - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Barnie-2 - WaarBenJij.nu

Durban- Dubai-Amsterdam

11 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, KwaZulu

Durban-Dubai-Amsterdam
Vanmorgen begon de dag met een laatste gezamenlijk ontbijt van The Big Six met Geert en Nicolas. Een ieder had de koffer al klaar staan. Nu was het zaak om de restanten aan voorraad op te maken. De eieren, 24 stuks, werden door Nicolas omgetoverd in "scrambled eggs". Geert was de toastbaas. Smeersels en beleg genoeg. Compleet met " een bakkie" en "Jus d'O" hadden we weer een uitgebreid ontbijt.
We sluiten Zuid Afrika af met minder weer. Ook vanmorgen regent het en de temperatuur is lager. Maar wat hebben we het getroffen met het weer. Dit heeft mede bijgedragen aan deze schitterende vakantie.
Na het eten hebben we nog een kort bezoek gebracht aan het museum waar het natuurleven van de bosjesmannen uiteen werd gezet. Dat was interessant. Wat leefden zij primitief. Maar zij waren een met de natuur.
Vervolgens ging het richting Durban. Het is nog een een pittig eindje rijden. Tijd dus om alles nog even aan je voorbij te laten gaan. The Big Six go to The Big Five. Zo gingen we op pad. The Big Five hadden we al snel gezien. Maar daar draait het niet alleen om. Afrika heeft zoveel meer aan dieren en vogels te bieden. De hoeveelheid is ongekend.
En dan de gevarieerde en grootse natuur. We mochten er met de drives op uit trekken. Uren door die ongerepte natuur heen rijden, wat een pracht. De dieren heel dicht bij, fascinerend en soms best wel een beetje spannend. Het liet onze hartjes sneller kloppen. En we mochten door de natuur wandelen met een gewapende gids. Zij zijn er voor je veiligheid, maar wat weten die mensen ons veel te vertellen over hun cultuur. Planten, dieren, het speelt allemaal een rol bij hen. We mochten in diezelfde natuur verblijven in luxe tenten en prachtige huisjes. Als groep genoten we van deze natuurpracht. Als groep hadden we ook een hele fijne omgang met elkaar. En we hadden in Geert en Nicolas 2 supergasten als gids. Hoe leuk gingen we met elkaar om en hoe deden zij hun best om het voor ons een reis te laten worden om nooit meer te vergeten. Daarin zijn zij met verve geslaagd. Verder was er de niet verwachte familie-meeting met Henk & Monie. Freya en Milka maakten de club in St. Lucia compleet. Maar we hebben ook de keerzijde van Zuid Afrika gezien. De mensen zijn heel aardig, maar ik wordt toch maar geen Zulu. Ik zou daar niet tegen kunnen. Het ontbreken van initiatief. Je maakt de raarste dingen mee. Dit land kan veel meer tot ontwikkeling komen. Maar dan moet er door gepakt worden en zal de mentaliteit helemaal om moeten. Nu is het een grote bende. Je vuil gooi je ergens neer. Je huis laat je voor wat het is. De vrouwen doen het werk. De mannen hangen maar een beetje, bierdrinkend, rond. In Kwazulu-Natal is 87% van de Zulu's werkloos. Rijk wordt rijker en arm wordt armer. Corruptie is een dagelijks gebruik. Het onderwijs heeft een bedroevend niveau. Triest, de armoede straalt er vanaf. Wat zijn wij dan rijk! Wij hebben nog werk en een inkomen dat ons in staat stelt om ook deze reis te maken. Dan past dankbaarheid.
Deze reis is er voor ons een geworden met heel veel indrukken. Zulke indrukken die je nooit meer vergeet! Het is een land, dat als wij hiertoe in staat mogen zijn, opnieuw ons reisdoel kan zijn.

Verder wil ik als afsluiter het thuisfront bedanken voor de leuke reacties. Gisteren heb ik het al gememoreerd. Het was leuk om zo met elkaar in contact te blijven. Na de blog wachten heel veel foto's om verwerkt te worden. Dit verslag is gemaakt op de luchthaven van Durban (zie foto) en in het vliegtuig. We vliegen nu boven Mogadishu. Mijn maatje ligt in dromenland. En ik ben lekker bezig. Koptelefoon op. Een goed stukje muziek. Ik kom de tijd wel door!
We hopen morgenmiddag weer veilig in Katwijk aan te komen.

Allemaal de groeten van Deborah, Pieter, Roel, Marco, Rina en Bram (The Big Six).

• 11 Oktober 2014 - 07:29

Illes:

Heel erg bedankt voor de reisverslagen. Elke dag weer vol verwachting gekeken of er iets te lezen was. Ik bleef zo mooi op de hoogte van alles.
    Veilige landing in Nederland en wie weet...... tot ziens.

groetjes

Illes

• 11 Oktober 2014 - 08:57

Gijs En Alie:

Hallo allemaal,
    We hebben van de reisverslagen en de daarbij horende foto's genoten. Op sommige momenten was het net even of we er zelf bij waren. Wat een belevenis, wat een natuur!!!
    Bram, uit je laatste verslag spreekt vooral dankbaarheid. Dat is voor ons ook weer iets om bij stil te staan.
    We mopperen wel eens maar eigenlijk hebben we daar geen reden toe.
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben gehad. We hopen jullie binnenkort weer in levende lijve te ontmoeten. Kunnen we weer even bijpraten.
    Een veilige reis naar huis gewenst van lie en Gijs.

• 11 Oktober 2014 - 13:39

Fred,Henri En Alie:

Lieve allemaal,
    Heel hartelijk dank voor de geweldige verslagen en leuke foto,s .zo konden we toch steeds een beetje mee genieten van jullie ondernemende reis. We hopen jullie weer veilig te zien in Kattik.
    Maar eerst weer even bij komen van de verre reis.

Liefs van hier. En Henri verlangt zo naar jullie xxx

• 11 Oktober 2014 - 20:44

Kees En Annie:

Hallo allemaal, we hebben jullie steeds gevolgd, mooie foto's thuis hopen we op nog veel meer.
    Goede vlucht en veilige landing